Minggu, 11 Desember 2011

DJIBOEN - JIMBUN KANDAT KEDIRI



JIBOEN = JIMBUN
Van Forest te verdringen

Typ het woord "JIBOEN" in google of andere zoekmachines. Het is gegarandeerd zult u niet vinden betekenis / betekenis van het woord. U voegt Kadiri, een "jiboen Kediri 'ongetwijfeld ook niet zal worden gevonden. EYD verandering als een "jibun Kediri 'niet zou worden gehaald, en zie betreffende vraag. JIBOEN zoekwoord is eigenlijk een inspanning die ik heb gedaan sinds 2004.

De enige geschreven document die ik ooit kreeg was, een soort van het verkeer rapport treinritten het vervoer van suikerriet, eigendom van een gepensioneerde suikerfabriek cinder tuin bij Kediri. Het document is nu dan nog niet in mijn handen weer. Het was een onzorgvuldigheid in het opslaan van belangrijke documenten.

Telisik Ik begon vanaf mijn nieuwsgierigheid op een gebouw in de jaren '80 nog overeind sterk. De vorm van het gebouw is niet rechthoekig, maar de vijfhoek. Zo hoog als de meeste standaard thuis. Elke zijde van de omtrek muur, dient als een raam wijd open zonder te dekken. Omdat de ene kant de andere muur, wijd open voor meer dan driekwart van de hoge muren als een entree, zonder deuren. Vorm van de bovenkant van het raam of deur is een halve cirkel. Vasthouden aan de rechterkant van de deur staat wijd open, een label dat de plaats van de ontwikkeling van merken. Gemaakt van gewone marmer, luidt: "JIBOEN 31 augustus 1930". Gewone mensen noemen het met JIMBUN kruispunt.

Volgens een bron / oude gepensioneerde suikermolen cinder, Jiboen naam is vermelding van de autoriteiten in de plantage, die vervolgens werd voornamelijk Nederlandse burgers die zich niet kunnen uitspreken van het woord JIMBUN. Ze waren meestal uitspreken Londo Londo JIBOEN / Jibun. Postal Monitor JIBOEN inauguratie op 31 augustus 1930 is belangrijk voor het toezicht en reizen per trein regelingen op het gebied, het verkeer was zo dicht vrachtauto's het vervoer van suikerriet.

Als voor de omringende gemeenschap, de naam van de plaats die nu bekend JIMBUN omdat het kruispunt tegenover de post is er het graf van Ki ageng Jimbun. Ki ageng Jimbun is een discipel en prins Diponegoro oorlog leger, die migreerden naar de regio zijn naoorlogse Diponegoro in 1830. Ki ageng Jimbun geloven pembabat bos in de regio een gehucht / dorp. Ki ageng Jimbun is een dorpsoudste op het moment. Zijn naam is vereeuwigd als de naam van de plaats, JIMBUN / JIBOEN.

Natuurlijk op dat moment met een andere Jimbun vandaag. Jaren '80, nog steeds (her) rustig, want het suikerriet vervoer per spoor is niet meer in werking is. Nu in Jimbun al drukke, openbare voorzieningen begon rij. Winkels, ziekenhuizen, benzinestations, scholen, enz..


POS-monitor JIBOEN Lori RIET
Bewijs van Greatness Sugar Industry

De deur staat wijd open met geen bladeren die deur, tegenover de richting van een kruispunt. Dit gebouw is gelegen is in het zuidoosten hoek van het kruispunt. Het gebouw was eigenlijk net een wachthuis en een monitor. Bekend als de monitor, want voor de plaats was druk als op de huidige situatie gebruikt worden om een ​​plaats om de treinreis van veld monitor aan rietsuiker fabrieken vervoer.

De positie van de kruising is nu opgenomen in de Village gebied Pule Kandat Kediri District, ongeveer 13 kilometer ten zuiden van Kediri. Een kruispunt met een hoge strategische waarde op het moment heeft, is ook aanwezig. Verbindingsweg tussen het noorden (Kediri City) zuid (Blitar) Oost (nationale wateren Kab.Kediri) west (Ngadiluwih Kab.Kediri). Jiboen of Jimbun, anders dan een verkeersknooppunt, is ook een rail kruising die verbinding tussen de suikerfabrieken in de omgeving Kediri.

Jimbun in noordelijke richting naar de suikerfabriek er Kediri nieuwe islamitische school. Naar het oosten richting Lumbu Plantation Resources (Ngancar) en Plantage Djengkol (Plosoklaten). Zuidwaarts in de richting van het emplacement Galoehan, dat eigendom is suikerfabrieken Ngadiredjo. Matige west naar Ngadiluwih. Spoorlijnen die nu niet meer gebruikt, zelfs niet daar. Misschien, de voormalige ex-pathok, lagers en de rest van zijn tracks (met bruggen) zal uitkomen op ongeveer Jimbun.

Niet ver van Jimbun naar het noorden, in wat nu ingevoerd Blabak Kediri, er vroeger een mini-emplacement worden. Zo ook in Jimbun eigen, naar het zuiden ongeveer 50 meter monitor, links van de weg. Emplacement als een grote treinstation. In emplacement riet het vervoer per spoor / vrachtwagens ten behoeve van de controles en opnieuw controleren van de apparatuur, vul water naar de verdamper-trein etc..

Te oordelen naar de post gebouw Jiboen monitor (lees; Jimbun) hoger was en een zeer breed boven het gemiddelde model nu een zekerheid na, zeker op dat het treinverkeer vanuit vier richtingen waren zo dicht. Treinen passeren van vrachtauto's die berlori suikerriet van de velden te worden vervoerd naar de suikerfabriek. Geen geheim als de 20-30 decennium-40s alle suiker molens op het eiland Java was instrumenteel in het draaien van de economische wiel van de indringers (Nederland). Suikerindustrie was echt de belle van het Nederlands-Indiƫ in de wereldmarkt. De binnenlandse productie van suiker is opgenomen in de vijf grote suikerproducerende landen in de wereld.

Volgen hoe de Post was een van de bewijzen. Omschrijving Jiboen een stille getuige van de macht indsutri suiker in het grondwater, dat nu ligt in puin, zonder betekenis. Hij was daar omdat de tijd die nodig is om het verkeer te beheren reizen trein / vrachtwagen. Als reizen per trein is niet zo dicht ten eerste, wat maakt een gebouw 'zo groots als' het al was het maar om schaduw van de Waker van zijn cursus? Is het niet de post-en kleinbedrijf 'monkey house' is genoeg?

Postal Monitor Jimbun als een hoop gebouwen zonder betekenis. Waar nu de macht van onze suikerfabrieken? Waarom moeten we suiker importeren? Is het waar dat de suikerfabrieken verliezen? Waarom? Waarom en waarom? Vroeger was het suiker te exporteren. Nu de invoer van suiker.! Natuurlijk de vraag deze vraag niet beantwoord kan worden door Ki ageng Jimbun, laat staan ​​na JIBOEN monitor die werd ingewijd op 31 augustus 1930 is.

-----


JIBOEN = JIMBUN
Dari Hutan menjadi Keramaian

Ketiklah kata “ JIBOEN” di google atau mesin pencari lainnya. Maka dijamin anda tidak akan menemukan makna/arti kata tersebut. Anda tambahkan Kediri, menjadi “jiboen kediri” niscaya juga tidak akan ditemukan. Di ubah sesuai EYD menjadi “jibun kediri” pun tak akan ketemu dan merujuk sesuai yang dimaksud. Telusur kata JIBOEN ini sebenarnya sebuah upaya yang telah saya lakukan sejak 2004 lalu.

Satu satunya dokumen tertulis yang pernah saya dapatkan adalah, semacam sebuah laporan lalu lintas perjalanan kereta api pengangkut tebu, milik seorang pensiunan sinder kebun di pabrik gula di Kediri. Dokumen itupun kini tidak berada di tangan saya lagi. Sungguh sebuah keteledoran dalam menyimpan dokumen penting.

Telisik saya berawal dari keingin tahuan saya pada sebuah bangunan yang pada tahun 80an masih kokoh berdiri. Bentuk bangunannya bukan segi empat, namun segi lima. Setinggi rumah standar kebanyakan. Masing masing sisi tembok kelilingnya, menganga lebar berfungsi sebagai jendela tanpa penutup. Sedang satu sisi tembok lainnya, terbuka lebar lebih dari tiga perempat tinggi temboknya sebagai pintu masuk, tanpa daun pintu. Bentuk bagian atas jendela atau pintu ini adalah setengah lingkaran. Menempel di sebelah kanan pintu lebar menganga tersebut, sebuah label tanda pembangunan tempat itu. Terbuat dari marmer polos, bertuliskan “JIBOEN 31 AUGUSTUS 1930”. Masyarakat kebanyakan menyebut perempatan itu dengan JIMBUN.

Menurut salah seorang narasumber/dulu pensiunan sinder pabrik gula, nama Jiboen adalah penyebutan para pembesar di lingkungan perkebunan, yang kala itu sebagian besar adalah warga Belanda yang tidak bisa melafalkan kata JIMBUN. Mereka para londo londo itu bisanya mengucapkan JIBOEN/Jibun. Peresmian Pos Pantau JIBOEN pada 31 Augustus 1930 itu karena penting bagi pengawasan sekaligus pengaturan perjalanan kereta api di wilayah tersebut, saking padatnya lalu lintas lori pengangkut tebu.

Sedang bagi masyarakat sekitar, nama tempat yang kini dikenal JIMBUN itu dikarenakan di seberang pos perempatan tersebut ada makam Ki Ageng Jimbun. Ki Ageng Jimbun adalah murid sekaligus laskar perang Pangeran Diponegoro, yang hijrah hingga diwilayah tersebut pasca perang Diponegoro pada 1830. Ki Ageng Jimbun di yakini sebagai pembabat hutan kawasan tersebut untuk dijadikan sebuah dusun/desa. Ki Ageng Jimbun adalah seorang sesepuh desa kala itu. Namanya diabadikan sebagai nama tempat itu, JIMBUN/JIBOEN.

Tentu berbeda Jimbun kala itu dengan saat ini. Tahun 80an saja, masih (kembali) sepi, karena kereta api pengangkut tebu sudah tidak beroperasi lagi. Kini di Jimbun sudah padat penghuni, fasilitas umum pun mulai berdiri berderet. Pertokoan, Rumah Sakit, SPBU, Sekolah dll.


JIBOEN POS PANTAU LORI TEBU
Bukti Kebesaran Industri Gula

Pintu yang menganga lebar tanpa daun pintu itu, menghadap arah perempatan. Sedang bangunan ini berada di pojok timur selatan perempatan. Bangunan itu sebenarnya hanya sebuah pos jaga dan pantau. Disebut sebagai pantau, karena sebelum tempat itu ramai seperti situasi saat ini dulunya adalah tempat untuk memantau perjalanan kereta api pengangkut tebu dari ladang ke pabrik gula.

Posisi perempatan itu kini masuk dalam wilayah Desa Pule Kecamatan Kandat Kabupaten Kediri, sekitar 13 kilometer selatan Kota Kediri. Sebuah perempatan yang memiliki nilai strategis tinggi kala itu, juga kini. Jalan raya yang menghubungkan utara (Kediri Kota) selatan (Blitar) timur (Wates Kab.Kediri) barat (Ngadiluwih Kab.Kediri). Jiboen atau Jimbun, selain sebuah perempatan jalan raya, juga sebuah perempatan rel kereta api yang menghubungkan antar pabrik gula di sekitar kawasan Kediri.

Utara Jimbun menuju Kota Kediri terdapat pabrik gula Pesantren Baru. Ke arah timur menuju Perkebunan Sumber Lumbu (Ngancar) dan Perkebunan Djengkol (Plosoklaten). Arah selatan menuju Emplasemen Galoehan, milik pabrik gula Ngadiredjo. Sedang arah barat menuju Ngadiluwih. Jalur rel kereta api itu kini sudah tidak digunakan lagi, bahkan sudah tidak ada. Mungkin, bekas bekas pathok, bantalan dan sisa rel nya (bantalan jembatan) masih tersisa disekitar Jimbun.

Tak jauh dari Jimbun ke arah utara, di wilayah yang kini masuk Blabak Kota Kediri, dulu ada sebuah mini emplasemen. Pula di Jimbun sendiri, selatan pos pantau sekitar 50 meter-an, kiri jalan. Emplasemen layaknya stasiun kereta api besar. Di emplasemen kereta api pengangkut tebu/lori untuk keperluan cek dan ricek peralatan, mengisi air untuk penguap-an kereta dll.

Menilik bangunan pos pantau Jiboen (baca;Jimbun) yang sangat besat dan luas diatas rata rata sebuah pos satpam model kini, dipastikan kala itu lalu lintas kereta api dari empat penjuru arah itu begitu padat. Kereta tentu lalu lalang membawa berlori lori tebu dari ladang untuk diangkut ke pabrik gula. Bukan sebuah rahasia jika pada decade 20-30-40an semua pabrik gula di pulau Jawa berperan penting dalam memutar roda ekonomi sang penjajah (Belanda). Industry gula saat itu benar benar menjadi primadona Hindia Belanda di pasar dunia. Produksi gula negeri ini masuk dalam lima besar Negara Negara penghasil gula di dunia.

Betapa Pos Pantau tadi menjadi salah satu buktinya. Pos Jiboen saksi bisu sebuah keperkasaan indsutri gula di tanah air, yang kini tinggal puing tanpa makna. Ia ada karena kala itu dibutuhkan untuk mengatur lalu lintas perjalanan kereta api/lori. Jika perjalanan kereta api tidak sepadat dulu, untuk apa membuat bangunan ‘semegah’ itu kalau hanya untuk berteduh para waker-nya saja??? Bukankah pos seukuran ‘rumah monyet’ sudah cukup?

Pos Pantau Jimbun bagai seonggok bangunan tanpa makna. Kemana kini keperkasaan pabrik gula kita? Mengapa kita harus impor gula? Benarkah pabrik gula merugi? Kenapa? Kenapa dan kenapa ??? Dulu bisa ekspor gula. Kini impor gula.!!! Jelas pertanyaan pertanyaan tadi tidak bisa dijawab oleh Ki Ageng Jimbun, apalagi pos pantau JIBOEN yang diresmikan pada 31 Agustus 1930 tersebut.

//bw//

4 komentar:

  1. klo melihat bangunan belanda seolah2 berasa dieropa karena standar dan nilai seni yg tinggi tapi sayang disia2kan

    BalasHapus
  2. Sayangnya bangunan tersebut sudah hilang tertimpa poho beringin beberapa waktu lalu, cari aja beritanya

    BalasHapus